Sahabat

21 Ogos, 2011

Lailatul Qadar 07

Hazrat ‘Aishah رضي الله عنها berkata, “Ya Rasulullah! Beritahulah kepada saya sekiranya saya tahu malam manakah Lailatul Qadr, apakah doa yang sepatutnya saya pohon?” Baginda صلى الله عليه وسلم bersabda, “Katakanlah:
اللهـُــمّ َ إ ِنـّـَـكَ عـَــفـُــوّ ٌ تـُــحـِــبّ ُ الـْـعـَــفـْــوَ فـَــاعـْـفُ عـَــنـِّـى
“Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun dan Engkau sukakan pengampunan maka ampunilah daku.”
(Hadith riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan at-Turmuzi dan disahihkannya sebagaimana dalam al-Misykah)


Keterangan
Ini adalah satu doa yang sangat lengkap agar Allah سبحانه وتعالى dengan kemurahan dan belas kasihanNya mengampuni kita dari segala tuntutan akhirat.

Hazrat Sufian Thauri  berkata bahawa Pada malam itu adalah lebih baik untuk menyibukkan diri dengan berdoa dibandingkan dengan ibadat-ibadat yang lain. Ibnu Rejab rah.a pula berkata tidaklah hanya berdoa, bahkan lebih afdhal untuk melakukan ibadat-ibadat yang lain juga seperti membaca Al-Quran, Solat, doa, muraqabah dan lain-lain kerana semua itu ada riwayat dari Rasullullah صلى الله عليه وسلم . Inilah pendapat yang lebih diterima.

Sumber: Kitab Fadhilat Amal @ Fadhilat Ramadhan  (Bab 2 Hadis 7)
Karangan: Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariya rah.a 
 

1 ulasan:

  1. bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...