Sahabat

14 Ogos, 2011

Lailatul Qadar 01

Daripada Hazrat Abu Hurairah رضي الله عنه berkata Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah bersabda, “Sesiapa yang berdiri beribadat pada malam Lailatul-Qadr dengan iman dan ihtisab (berniat untuk mendapatkan ganjaran) akan diampunkan dosanya yang terdahulu.”
(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim – Targhib)

Keterangan
Maksud berdiri beribadat ialah mendirikan solat. Termasuk di dalamnya juga ialah sibuk dengan lain-lain ibadat seperti tilawah Al-Quran, berzikir dan sebagainya.
Maksud 'Mengharapkan ganjaran' ialah tidak berdiri kerana menunjuk-nunjuk dan lain-lain niat yang buruk bahkan dengan penuh ikhlas untuk mendapatkan keredhaan Allah .

Perlu juga dimaklumi bahawa yang dimaksudkan dengan dosa dalam hadis di atas dan juga hadis-hadis yang seumpamanya ialah dosa-dosa kecil kerana di dalam Al-Quran, bila sahaja dosa besar disebutkan maka bersamanya juga disebutkan 'kecuali mereka yang bertaubat'. Berdasarkan perkara inilah, para ulama telah sepakat (ijma') bahawa dosa besar tidak akan diampunkan tanpa bertaubat. Jadi bila sahaja dosa disebutkan dalam hadis, maka para ulama mengkhususkannya sebagai dosa kecil.



Sumber: Kitab Fadhilat Amal @ Fadhilat Ramadhan  (Bab 2 Hadis 1)
Karangan: Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariya rah.a 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...