Sahabat

06 Ogos, 2011

Fadhilat Ramadhan 03

Daripada Kaab bin Ujrah صلى الله عليه وسلم. beliau berkata bahawa Rasullullah صلى الله عليه وسلم bersabda (kepada Sahabatnya), "Hadirlah ke mimbar!" Maka kami pun hadir. Apabila baginda melangkah ke tangga mimbar, baginda berkata, "Amin" dan apabila baginda melangkah ke tangga kedua, baginda berkata, "Amin" dan apabila baginda melangkah ke tangga ketiga, baginda berkata, "Amin". Apabila baginda turun kami berkata, "Ya Rasullullah, hari ini kami telah mendengar dari Tuan sesuatu yang belum pernah kami dengar". Baginda bersabda, "Sesungguhnya jibril telah muncul kepadaKu dan berkata, "Binasalah dia yang mendapati Ramadhan, tetapi belum juga ia diampunkan". Maka aku berkata "Amin". Apabila aku melangkah ke tangga kedua, Jibril berkata, "Binasalah dia yang mendapati namuMu disebut, tetapi tidak pula dia menselawatiMu. "Maka aku berkata "Amin".  Apabila aku melangkah ke tangga ketiga, Jibril berkata, "Binasalah dia yang mendapati kedua ibu bapanya atau salah seorang daripadanya telah tua, tetapi mereka tidak menjadikannya sebab untuk dia memasuki syurga". Maka aku berkata "Amin".

Sumber: Kitab Fadhilat Amal @ Fadhilat Ramadhan  (Bab 1 Hadis 3 m/s 24)
Karangan: Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakaria rah.a

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...