Sahabat

12 Oktober, 2011

Doa Menghindar Bebanan Hutang


Berhutang itu bukanlah amalan yang sihat untuk diteruskan jika kita tidak mempunyai sebarang rancangan yang konkrit untuk menyelesaikannya.
Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya” ( Hadith riwayat Al-Bukhari, 2/83 )
Juga Baginda saw pernah bersabda yang bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, wahai Rasulullah? ; Baginda menjawab : ” Jika seseorang berhutang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari.” ( Hadith riwayat Al-Bukhari, 1/214)

Bagaimana bebanan kewangan boleh diatasi?
1. Elak berbelanja dengan perbelanjaan yang melebihi pendapatan.
2. Hindari berhutang melainkan sekiranya terpaksa.
3. Buat perancangan pembayaran sekiranya terpaksa berhutang.
4. Libatkan saksi dalam proses peminjaman.
5. Pelajari dan berusaha dengan kaedah mendapatkan pendapatan sampingan.
6. Hidup bersederhana dan jangan ikut masyarakat sekeliling.
7. Lazimkan berdoa agar dijauhi bebanan hutang. (Seperti doa di atas)

8 ulasan:

  1. saya setuju dengan nasehatnya, sudikah singgah ke blog saya http://skrtu.blogspot.com

    BalasPadam
  2. info yang bagus...thanks for sharing..

    BalasPadam
  3. I stumbled upon this I have found It absolutely helpful and it has helped me out loads. I am hoping to give a contribution & help other users like its aided me. Good job.


    weight loss

    BalasPadam
  4. sekedar mau bertanya,,
    bagaimana jika dalam hutang terjadi lupa???
    yang saya maksud lupa disini pemberi hutang lupa untuk menagih hitangnya, dan yang berhutang juga lupa bahwa ia memiliki kewajiban membayar. terimakasihh,

    BalasPadam
  5. info yg bagus.sy minta izin share dkt blog sy juga.

    Pada pendapat sy kerosakan akhlak masyarakat sekarang berkemungkinan besar ada berkaitan dengan cara hidup masa kini, iaitu konsep berhutang (berleluasa pada masa sekarang) sepertimana yg telah tn tuliskan :

    .....Juga Baginda saw pernah bersabda yang bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, wahai Rasulullah? ; Baginda menjawab : ” Jika seseorang berhutang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari.” ( Hadith riwayat Al-Bukhari, 1/214)....
    (sekiranya sy salah sila perbetulkan sy)

    Sy rasa bagus juga disertakan dengan doa penambah rezki, ayat 1000 Dinar.Boleh tn huraikan kelebuhan ayat 1001 Dinar dimasa akan datang.TQ

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...