Sahabat

20 Ogos, 2011

Lailatul Qadar 06

Hazrat ‘Ubadah Bin Samit رضي الله عنه telah bertanya kepada Nabi صلى الله عليه وسلم tentang Lailatul Qadar. Lalu Baginda bersabda, “lanya berlaku pada bulan Ramadhan pada sepuluh yang akhir. Sesungguhnya ia berlaku pada malam-malam yang ganjil, pada malam ke 21,23, 25, 27 atau 29 ataupun pada malam terakhir dari bulan Ramadhan. Sesiapa yang bangun beribadat padanya dengan iman dan niat untuk mendapatkan ganjaran, semua dosanya yang terdahulu akan diampunkan. 

Di antara tanda-tandanya ialah keadaannya terang dengan langit yang bersih, tenang lagi sunyi, lidaklah terlalu panas dan tidak pula terlalu sejuk. Seolah-olah bulan sedang memancar (kerana banyak Nur kerohanian). Bintang-bintang tidak digunakan untuk melontar syaitan pada malam itu sehingga ke pagi. Di antara tanda-tandanya lagi ialah sesungguhnya matahari akan terbit keesokan paginya tanpa cahaya yang bersinar kuat. la terbit dalam bentuk satu bulatan yang rata seperti bulan purnama. Allah سبحانه وتعالى telah mengharamkan syaitan keluar bersamanya pada hari itu. (Sebaliknya pada hari-hari yang lain syaitan akan muncul di tempat matahari terbit.)
(Hadith riwayat Ahmad, al-Baihaqi, Muhammad bin Nasr dan lain-lain – Durrul Manthur)


Keterangan
Terdapat beberapa alamat tanda yang dinyatakan di dalam riwayat atau juga oleh mereka yang biasa mengalami malam tersebut khasnya apabila matahari akan terbit keesokan paginya tanpa sinaran yang memancar kuat. Selain itu ada lagi beberapa tanda tetapi ia tidak semestinya berlaku.
Hadrat 'Abdah bin Abi Lubabah رضي الله عنه berkata, "Saya telah merasai air laut pada malam ke-27 Ramadhan dan mendapatinya betul-betul tawar."
Hadrat Ayyub bin Khalid rah.a. pula berkata, "Saya terpaksa mandi pada suatu malam. Saya telah mandi dengan air laut lalu mendapatinya tawar. Ianya berlaku pada malam yang ke 27 Ramadhan.

Para Masyaikh menulis pada malam Lailatul Qadar semua benda akan bersujud. sehingga pokok pun akan rebah ke bumi dan kemudian akan bangun ke tempatnya kembali. Walau bagaimanapun perkara-perkara begini berkaitan dengan kasyaf, ia tidak dapat disedari oleh semua orang.

Sumber: Kitab Fadhilat Amal @ Fadhilat Ramadhan  (Bab 2 Hadis 6)
Karangan: Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariya rah.a 

3 ulasan:

  1. Semoga kita tergolong olang yg beruntung.

    BalasPadam
  2. saya selalu rindu malam lailatul qadar.. semoga masih diberi kesempatan bertemu nya ramdhan nanti

    Kunjungi saya http://photoforlove.blogspot.com
    Banyak ilmu disana, mari share ..

    BalasPadam
  3. Moga kita semua diberi kesempatan untuk bertemu dengan malam Al-Qadar. Amiin

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...