Sahabat

23 September, 2013

Tip Menghafal Al-Quran

1. DOA PEMBUKA
--- > Doa adalah perkara utama yang wajib dilakukan seorang penghafaz al-Quran, sebabnya kita sedang berbicara dengan kalam ALLAH. Berdoalah walaupun dengan hanya al-fatihah...tapi di sini ana kongsikan doa hafazan yang khusus...Sebagai pembuka..:
( i ) istighfar (7x)
( ii ) selawat ke atas baginda rasulullah (7x)
(iii) (surah al-hijr-ayat 9) (7x) 

(iv) al-Fatihah

2. MULA DENGAN MEMBACA SATU LEMBARAN.
--- > Baca secara berulang-ulang. Baca, bukan menghafal....Banyak hikmahnya, selain daripada kaedah mudah mengingat, ia juga merupakan fokus utama untuk mengelak kesalahan tajwid di samping memudahkan kita mengingat kedudukan ayat apabila kita mula menghafal nanti...kadar bacaan yang diperlukan adalah 20 kali dan ke atas..Pastikan tidak kurang daripada 20 kali..Ulangan peringatan, hanya membaca iaitu dengan meneliti ayat, kalimah dan baris.

3. MULA DENGAN MENGHAFAL SATU LEMBARAN.
--- > Bermula dengan langkah menghafal ayat pertama.Ulang ayat tersebut sebanyak 20 dan lebih.Kalau dah boleh, teruskan dengan menghafal ayat kedua, juga dengan cara yang sama iaitu mengulang sebanyak 20 kali dan lebih.Kemudian ulang menghafal ayat pertama dan disambung dengan ayat kedua (tanpa melihat mushaf). Kemudian sambung hafalan dengan ayat ketiga ,ulang 20 kali dan lebih. Mula semuala hafalan daripada ayat pertama hingga ayat ketiga hingga lancar sambungan dari ayat ke ayat.

4. SESUDAH MENGHAFAL SATU LEMBARAN.
--- >Sebaik habis menghafal dari atas hingga ke bawah,ulang semula menghafal satu lembaran tanpa melihat al-Quran.Ulang dan ulang dan pastikan hafalan tersebut lancar. Pastikan kepala ayat dan ayat paling bawah kekal diutamakan mengingat supaya tidak keliru jika berpindah ke lembaran seterusnya...

5. DOA PENUTUP
--- > Sebagai penutup kepada hafalan baru ada doanya yang khusus. Doa penutup kepada hafalan al-Quran banyak tapi antara yang paling senang adalah dengan membaca doa berikut:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...