Sahabat

06 Ogos, 2011

Fadhilat Ramadhan 06

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه, Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah bersabda: "Tiga jenis orang yang tidak ditolak doa-doa mereka. Seseorang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa; Seorang imam (pemerintah) yang adil, dan doa daripada orang yang dizalimi. Allah سبحانه وتعالى mengangkatnya melepasi awan dan terbukalah untuknya pintu-pintu langit dan Allah سبحانه وتعالى berfirman: "Demi kemuliaanKu, sesungguhnya Aku pasti akan menolongmu walaupun selepas beberapa ketika (demi sesuatu muslihat)."

Keterangan:
Hadrat Umar رضي الله عنه meriwayatkan daripada Rasullullah صلى الله عليه وسلم bahawa di dalam bulan Ramadhan sesiapa yang mengingati Allah سبحانه وتعالى akan diampunkan dosa-dosanya dan sesiapa yang meminta sesuatu daripada Allah سبحانه وتعالى tidak akan dihampakan.

Satu hadis yang dipetik daripada kitab Targhib dengan riwayat Hadrat Ibnu Mas'ud رضي الله عنه bahawa pada setiap malam Ramadhan, seorang penyeru akan menyeru, "Wahai mereka yang mencari kebaikan, berilah perhatian dan majulah terus. Wahai mereka yang mencari keburukan, cukuplah dan insaflah". Selepas itu malaikat itu akan berkata, "Adakah sesiapa yang inginkan keampunan supaya dia diampunkan? Adakah sesiapa yang ingin bertaubat supaya taubatnya diterima? Adakah sesiapa yang ingin memohon supaya permohonannya diperkenankan?"


Sumber: Kitab Fadhilat Amal @ Fadhilat Ramadhan  (Bab 1 Hadis 6)
Karangan: Sheikhul Hadith Maulana Muhammad Zakaria rah.a

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...