Sahabat

09 Februari, 2009

Foto Kebesaran Allah palsu3 ???


Ketika Langit berwarna Merah Mawar - Tafsir Surat Ar Rahman (55) ayat 37

Ini gambar yang dijadikan rujukan sebagai tafsir dari salah satu ayat dari surat Ar-Rahman:
"Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti (kilapan) minyak".


Dikatakan bahawa gambar ini, yang merupakan hasil tangkapan dari Teleskop ruang angkasa Hubble, menunjukkan bahawa jika nanti bintang meledak, maka hasilnya adalah warna merah seperti mawar. Bahkan dalam beberapa email yang beredar, dinyatakan bahawa sebuah nebula seharusnya dinamai 'Oily Red Rose Nebula' (Nebula Mawar Merah yang Berkilap).


Ini gambar yang sama dengan skema warna yang lain. Warna ini lebih mendekati warna kalau dilihat dengan mata. Astronomer memberi nama benda angkasa ini Cat's Eye Nebula (Nebula Mata Kucing), kerana memang warnanya yang hijau dan bentuknya yang bulat seperti mata kucing.

Nah, jadi bagaimana? Merah atau Hijau, warnanya???


Astronomer biasanya "mewarnai" hasil "tangkapan" mereka dengan warna-warna yang bermakna khusus untuk menganalisa komposisi atau struktur dari benda angkasa.


Cukuplah, menurut saya, gambar ini membuktikan kebesaran Allah, dalam erti bahawa bintang-bintang suatu masa nanti akan dihancurkan. Matahari kita juga akan menemui ajalnya kelak. Ledakan yang lebih hebat daripada ledakan Nebula di atas. Ledakan Qiamat akan melumatkan bumi dan isinya. Hal tersebut merupakan perkara kecil dan mudah bagi Allah.


Wallahu A'lam

Sumber/di edit dari: al-habib.tripod.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...